’Margrete d. 1’: Vellykket dramatisk kammerspil cementerer Trine Dyrholms dronningestatus

Året er 1402. Alt ånder endelig fred i Skandinavien. Årtier med krig er endelig slut og Kalmar-unionen med Margrete d. 1 i spidsen ser sit lys. En ægtepagt med England er under forhandling og truslen fra det tyske rige virker mindre end nogensinde fyr. Lige indtil en ukendt mand dukker op og hævder noget ganske utroligt. Så utroligt at alle dokumenter om sagen efterfølgende blev brændt.

Den underbelyste episode i vort lands historie er bedre kendt som Oluf-affæren, hvor den ukendte mand hævdede at han var Oluf, Margretes søn, og den retmæssige konge af Unionen. Det eneste problem var dog, at Oluf var død 15 år forinden. Så nu står Margrete overfor det umulige valg: Skal Olaf dræbes og dermed sikre Unionens overlevelse? Eller skal han dø og Skandinavien reddes?

Det lyder nærmest som taget ud af en Shakespeare-historie, men det er nok engang også sådan det føles at se ’Margrete d. 1’. Tidsperioden, æstetikken og ikke mindst Rasmus Videbæks fantastisk smukke billeder får filmen til at gå op i højere enhed. For filmen er nemlig et kammerspil i forklædning af et periodisk kostumedrama på højde med de bedste sæsoner af ’Game of Thrones’. Spændingen er enorm og valgene umulige.

Der har været mange store regenter igennem Danmarkshistorien. Der har også været mange store skuespillere gennem tiden. Så måske er det virkeligheden meget passende at en af Danmarks vigtigste skuespillere portrætterer en af de vigtigste monarker.

Der er selvfølgelig tale om Trine Dyrholm, der i (endnu) en karrieredefinerende rolle viser hvor skabet skal stå når det kommer til skuespillets kunnen. En Robert-pris mere til samlingen giver nok ikke meget tilbage hos bookmakerne i disse dage.

Instruktør Charlotte Sieling har i de senere år beskæftiget sig mere i udlandet end herhjemme, bl.a. på tv-serier som ’The Americans’ og ’Homeland’ – hvilket tydeligt kan mærkes. Filmen har et internationalt præg over sig når det kommer til fotograferingen og produktionsdesignet og når dét så bliver tilsat Danmarkshistorien på en måde man ikke har set før herhjemme, så er det svært ikke at være bare en smule begejstret. Hvad der på papiret er en spændende historie kunne hurtigt været faldet sammen hvis ikke omgivelserne er troværdige, hvilket aldrig bliver et problem for denne film. Af denne grund er den da også den dyreste film nogensinde produceret herhjemme.

Fortællingen om Margrete d. 1 er enorm og tidsmæssigt er der da også kun tale om en mindre episode i et kæmpe, begivenhedsrigt liv. Man kunne håbe at andre film- og tv-skabere ville løbe videre på stafetten og fortælle mere om vor gamle dronning. For der er nok at tage fat på.

’Margrete d. 1’ kan ses i biografen fra d. 16 september

Leave a Reply

Your email address will not be published.