Utallige VHS-bånd og kassettebånd er uden tvivl blevet slidt op i tidernes løb, mens historien om Aladdin, Prinsesse Jasmin og lampens ånd Genie er blevet fortalt. ’Aladdin’ var et øjeblikkeligt hit og nu har Disney og Guy Ritchie sat sig for at tage os på en magisk tæppetur tilbage til Agrabah.

Hvis man har set eller kender til Aladdin så vil historien langt hen ad vejen være ganske forudsigelig, men alligevel har Disney valgt at tilføje nye elementer til den klassiske historie. Elementer som giver et større portræt af de individuelle karakterer og giver plads til en større udforskning af Agrabah og dens ørken.

Man kan mene hvad man vil om Disneys genindspilninger, men én ting man ikke kan tage fra dem er det visuelle. Udyret og hans slot i ’Skønheden og Udyret’, Dumbos magiske cirkus og Agrabahs gyder og markedsplads er alle en fornøjelse at se på. Der har uden tvivl været nogle kostume- og setdesignere, som har været lidt ekstra begejstret for at komme på arbejde om morgenen.

Efter en længere castingproces endte titelrollen hos den egyptiske-canadiske skuespiller Mena Massoud. I store perioder skal man hive et bare nogenlunde niveau af skuespil ud af ham, men gadedrengens-charme og kløgtighed rammer han flot – specielt i samspillet med Will Smith finder man hans bedste momenter.

Will Smith har taget den umulige opgave på sig – at overtage rollen som Genie fra Robin Williams. Efter en noget tung start, hvor man som seer lige skal acceptere prinsen fra Bel Air som en blå lampeånd, formår Smith alligevel at give varme og charme til ånden i lampen.

Smiths erfaring som skuespiller giver mulighed for at finde en mellemvej mellem at gøre Genie til hans helt egen, men samtidig give respekt til Williams originale version.

Sværere har Marwan Kenzari som Jafar. Man bliver aldrig helt overbevist af Jafars skyggesider som man gjorde i den originale og selv hans håndlanger, Hakim, er mere skræmmende end ham selv.

Mange drenge forelskede sig uden tvivl i Jasmin da den originale udkom i 1994 og det er svært ikke at blive betaget af Naomi Scott, som med ynde og humor får skabt et mere detaljeret portræt af den silkebærende prinsesse. Et lettere kikset ekstranummer om prinsessens undertrykkelse i mandens verden giver dog mulighed for et ekstra fokus på Jasmin som karakterer – hvor at hun i den originale stod mere i skyggen af Aladdin og Genie.

Justin Paul og Benj Pasek har tidligere stået bag musikken til ’La La Land’ og ’The Greatest Showman’ og man kan tydeligt mærke deres præg på de klassiske sange. Det er lettere forfriskende at høre en ny – og større – version af ’Friend Like Me’ med et ganske uventet danceoff mellem Aladdin og Genie. 

Det kan være svært at forstå fra et kunstnerisk perspektiv, hvorfor Disney har behov for at genindspille deres klassikere. Men alligevel formår denne at bringe noget anderledes til den klassiske historie om Aladdin, Abu og Agrabah. Så hop med på det flyvende tæppe og få et helt nyt liv med Guy Ritchies ’Aladdin’.  

’Aladdin’ kan opleves i biografer landet over fra d. 23 maj

Guy Ritchie   /   USA   /   2019   /   Eventyr   /   Spilletid: 128 min

Leave a Reply

Your email address will not be published.