Tilbage i 2003 udkom undergrundstegneserien Necropolis, skrevet af Simon Petersen, og tegnet af Cav Bøgelund. En god historie formidlet af en talentfuld tegner, og med en pris på blot 20 kr var oplaget hurtigt udsolgt.

Her et år efter Cav Bøgelunds al for tidlige død, er Necropolis endelig udkommet igen, og denne gang i en super lækker deluxe hardcover-udgave, med ekstrahistorie. Metronaut har taget en snak med forfatteren bag, Simon Petersen.

Artiklen er illustreret med skitser og originaltegninger fra Necropolis.

Metronaut: Det er nu over 15 år siden Necropolis udkom originalt. Kan du ikke fortælle lidt om tilblivelsen af denne historie. Skrev du historien til Cav, eller fandt du ham efterfølgende?

Simon Petersen: Jeg skrev den direkte til ham. Vi var enige om at det skulle være noget gotisk, mørkt og spooky. Det mente vi ville passe godt til Cavs stil. Jeg skrev manuskriptet på nogle få dage, og efterfølgende hjalp Cav mig med at udvide historien lidt ved at tegne nogle forløb længere. På den måde blev den i højere grad et ’episk’ værk.

Metronaut: Hvordan opstod samarbejdet mellem dig og Cav?

Simon: Cav og jeg leverede begge to tegneserier til bladet ”Tegneserie Mix” på det tidspunkt. Jeg begyndte med at lave materiale til ”Mix” helt tilbage i 1998. Dengang hvor man sendte sine ting med posten, og som en ”gag” satte jeg altid for lidt frimærker på mine breve, så redaktøren måtte betale 20 kr i strafporto. Ha ha! Så fik han ikke noget blandet slik den uge… han var kun 13 år.

Det var den unge redaktør, Martin Christiansen som bragte os sammen. Det var tydeligt at se at Cav var en super dygtig tegner, og jeg tænkte at vi skulle da lave noget sammen.

”Tegneserie Mix” nåede at udkomme med 18 numre og kostede som regel fem kroner. Der var en brevkasse hvor vi selv skrev vores ”fan” post. Vi havde side 9 piger med Lucky Luke, The Thing, Hellboy og Smølfine i afklædt tilstand. Det var mildt sagt et svedigt zine, hvor man bl.a. kunne finde vittighedstegninger lavet af dyrlægen Birgit Agner Petersen.  Der var mange jokes om køer og heste!

Det blev solgt i Fantask og Faraos Cigarer, og indeholdt fx en længere Western/Superhelte historie som Cav tegnede og skrev. En dag vil der nok være en som graver alle numrene frem og skriver en PhD afhandling om dem, eller værre endnu…

Metronaut: Af en ”undergrundstegneserie” har den en meget stramt opsat historie, med nogle eftertænksomme budskaber. Hvad handler Necropolis grundlæggende om for dig? Hvad var dit budskab, da du skrev den?

Simon: Da jeg skrev den var jeg meget inspireret af Garth Ennis og Steve DillonsPreacher” tegneserie, om en mand som opsøger Gud for at stille ham til regnskab for sit skaberværk.

Jeg kan huske at Cav fik mig til at droppe sådan nogen replikker som ”fuck dig, Gud”.

Men når jeg læser den idag, kan jeg se at den handler om en teenagers oprør imod den lille konforme verden som han levede i (mig). Som hovedpersonen selv siger på side 29: ”Fuck det! Jeg vil ikke være her”.

Så den handler ikke så meget om et opgør med religion, for mit vedkommende. Jeg har altid selv været 100 % afklaret med min tro, eller mangel på samme. Necropolis handler i bund og grund om at give fingeren til autoriteterne, og finde sin egen vej ud- hvilket er et eviggyldigt budskab.

Metronaut: Hvordan blev Necropolis modtaget, da den udkom i 2003?

Simon: Inden den kunne udkomme skulle vi lige finde nogen penge. Cav og jeg var begge to nogen bumser på SU. Men jeg skaffede 5000 kr fra en kulturinstitution og udgav den på mit eget forlag, Eksem Comics.

Den blev modtaget meget positivt. Ikke nok med at den kun kostede 20 kr, den kom også på et tidspunkt da den danske tegneserie nærmest var blevet erklæret død. Dengang kom der meget få Danske udgivelser. De gamle forlag som Bogfabrikken og Interpresse havde opgivet tegneserien, og der var et generelt dødvande. Men Necropolis solgte hurtigt 500 eksemplarer og fungerede som et spark i røven til alle om at få gang i blyanten.

Metronaut: Nu er Necropolis lige genudkommet i en rigtig flot hardcover-udgave fra Baggaardsbaroner. Hvordan skete dette samarbejde? Blev initiativet taget i forbindelse med Cavs alt for tidlige død sidste år?

Simon: Jeg fik tilbuddet fra forlaget, da jeg mødte dem til Small Press-festivalen i Osramhuset i 2018.

Redaktøren havde selv et gammel laset eksemplar af bogen, som han vistnok havde fundet til et loppemarked. Efterfølgende mødtes jeg med ham (Onkel Hawaii som han kalder sig) og vi snakkede om tegneserier generelt. Altså namedroppede alle vores favoritter og nørdede igennem. Jeg fik en rigtig god fornemmelse af ham, så jeg besluttede  mig for at gå ind i projektet. Det skal også siges at jeg for nogle år siden spurgte Cav, om han ville være OK med at genudgive Necropolis en dag. Han sagde ja. (Faktisk sagde han vistnok ”Yes baby, helt sikkert”. Han havde travlt. Det var til en con. ) 

Metronaut: Necropolis er trykt på baggrund af nyskanninger af Cavs tegninger. Det var ikke nemt at finde frem til originalsiderne, kan jeg forstå … kan du fortælle om jagten og processen bag?

Simon: Jeg spurgte først Cavs nærmeste venner og tegnestuekolleger om, hvor alle hans ting var henne. Jeg fik at vide at de var doneret til Viborg Animationsskole, hvor han selv har gået. Skolen var meget åben overfor at jeg ville komme og kigge det igennem. Det viste sig at de havde ca. 50 papkasser med alle (!) Cavs ting nede i en kælder. Hans tegneseriesamling, hans skitsebøger, hans rollespils ting, og hans tøj. Det var hele hans liv.

Det var meget mærkeligt at stå der i en kælder helt alene, og bruger timer på at kigge alle hans ting igennem. Jeg kunne næsten mærke at han stod og kiggede mig over skulderen. Jeg var jo nødt til at kigge alle hans skitsebøger igennem for at finde Necropolis skitser, men det føltes meget personligt og afslørende at gøre. Dog vil jeg sige, at de skitsebøger er for vilde! De indeholder rent guld… simpelthen nogen alt for vilde ting… og jeg tog fx et billede af den sekvens hvor Cav gradvist dropper sin tidligere løse streg, til fordel for den kantede Mike Mignola-inspirerede streg.

Jeg fandt guld, men ikke diamanter. Der var ikke originalsider til Necropolis. Der var ingen originaler til nogen af hans værker i papkasserne. Fuck.

Nå. Hvad så? Thomas Thorhauge foreslog at jeg skulle prøve at kontakte hans far, John Bøgelund. John var meget nem at få fat i, så historien bliver desværre ikke mere Indiana Jones-agtig herfra.

John havde Cavs originaler, jo, og var også meget positiv overfor projektet. Han inviterede mig til Randers hvor vi fik en god snak og en tår kaffe. En kæmpe papkasse blev hentet frem, og jeg fik lov til at se originalerne til ”Blodbryllup”, ”Superligaen” og… ja, Necropolis var der heldigvis også. Det viste sig at den var tegnet på helt almindeligt og dårligt printerpapir, hvor blækket var ”blødt ud” mange steder. Men det fixede mit fantastiske forlag, som gennemgik og rensede hver eneste streg digitalt.

John lod mig låne alle 64 original sider, så jeg kunne skanne dem ind. Projektet kunne ikke havde lykkedes uden den hjælp fra Cavs far. Så igen vil jeg sige mange tak til ham. 

Simon Petersen og John Bøgelund, Cavs far.

Jeg havde iøvrigt selv filerne i forvejen. Selvfølgelig havde jeg det. Men det var på en CD Rom som ikke gav mig andet end en fejlbesked og en afsindig hvinen når jeg lagde den i drevet. Det mindede mig om, at alle de tegninger og ting som vi går og gemmer på harddiske og som ligger på hjemmesider… hvor vil de være om 20 år?

De vil være tabt. De vil ligge på forældede og ’døde’ medier. 404 error, file not found.

Metronaut: Bagerst i bogen, er der vedhæftet et lille hæfte med en af Cavs figurer, Sorte, som blev udgivet af Aben Maler i efteråret 2008. Hvorfor er den med her?

Simon: Den er med som et extra lille incitament til at få folk til at købe bogen. Forlaget vurderede at hele tegneseriemiljøet allerede ejer ”Necropolis” (og det gør de) så der skulle noget svedigt extra materiale ind over. Men den er også en slags ’sidste ære’ for Cav. R.I.P.

Forlaget Baggaardsbaroner uddyber valget af tilføjelsen af Sorte, her: ”Vi ønskede egentlig at Necropolis kom ud til andre end normale tegneserielæsere. Og som en introduktion til Cavs videre virke, bandt vi så Sorte sammen med byen Necropolis, som en lille hemmelig godte. Hæftet ’Sorte’ eksisterede heller ikke mere og vi måtte låne det ene eksemplar i Århus, fra kælderen under Det Kongelige Bibliotek, og sprætte den op, så vi kunne skanne og rentegne den. Der er alene tiltænkt som finurlig guf og forkælelse af læseren, samt en udvidelse af Necropolis og dens indbyggere.”


“Necropolis – Deluxe udgaven” er netop udkommet på Forlaget Baggaardsbaroner. Skrevet af Simon Petersen. Tegnet af Cav Bøgelund. 100 sider i sort/hvid, i hardcover. Pris: 160 kr.

Leave a Reply

Your email address will not be published.