Der er mange ting at tage med sig fra den første weekend i juni måned, da Copenhagen Comics blev afholdt i Øksnehallen.

18525919015_79253ef539_o

Det kunne være at høre Herr Seele (Cowboy Henk) snakke om tis og lort i tegneserier. Det kunne være den episke druktur med Accent UK-drengene samt Hugleikur Dagsson og diverse andre fredag aften. Det kunne være at møde mange af de dejlige danske tegneserieskabere, som jeg kan tillade mig at kalde venner, eller det fantastiske arrangement som festivalen var. For det var en fantastisk festival, og fra min side skal arrangørerne og de frivillige have stor tak for deres hårde arbejde.

Fandme godt klaret!

Men den ting, der nok stod mest klart for mig efter den weekend, er, hvor stærkt, jeg synes, tegneserier i Danmark står nu. Jo, der er stadig masser af arbejde forude. Der er sikkert mange, der som mig synes, at der mangler flere tegneserier på hylderne i dagligvarebutikkerne og hos boghandlerne, og ganske givet har de ret. Men hvis jeg skal være helt ærlig, så er der mange af de fantastiske udgivelser, der måske ikke passer ind i sortimentet blandt My Little Pony og Barbie og Anders And, som ellers står nede i min lokale Føtex. Derimod burde disse udgivelser stå på hylderne hos flere boghandlere, og det er måske den næste udfordring for forlagene og diverse tegneserieskabere; at få værkerne tilbage på boghandlernes hylder og dermed øge det segment, som tegneserien når ud til.

17903189603_3b0a5f3125_o

Men tilbage til, at tegneserien står stærkt i Danmark. Det første bevis på dette er, hvor mange der kom til festivalen. Ifølge deres beregning mener Copenhagen Comics at have haft omkring 5000 besøgende i løbet af weekenden, og ifølge GFloy Studios solgte de rigtig godt, hvilket jeg også kunne se på deres stand, som jeg var med til at sætte op. Det virker også, som om de andre forlag gjorde det godt.

De tidligere nævnte drenge fra Accent UK forlod Danmark med nærmest tomme tasker, da de solgte ud af stort set alt deres inventar, hvilket flere af de førstegangsdeltagende udenlandske forlag også gjorde. Det indikerer, at der er et ønske om mere end blot det, som kan bestilles via landets tegneseriebutikker, der som bekendt bestiller via Diamond Distribution. Det, at så mange udenlandske forlag kom forbi Copenhagen Comics, er også en indikation på, at festivalen har opbygget et ry i udlandet, og det begynder de at lukrere på nu, og forhåbentlig fortsætter den trend fremover.

17941659414_b475122522_o

Det andet bevis er antal udenlandske udgivelser op til og omkring festivalen. Cobolt, Forlaget Forlæns, Tellerup, GFloy Studios og Fahrenheit kom alle sammen med en række spændende udgivelser op til festivalen, hvor jeg selv har fået fat i Cowboy Henk (signeret af en meget venlig og imødekommende Herr Seele, som også sad efter Copenhagen Comics lukkede og signerede), Lava, Desertør, Jagten på Regnbueorkidéen, Western Noir og et hav af andre, jeg i skrivende stund ikke kan huske, men kommer til i min meterhøje ”skal finde tid til at læse”-bunke.

Det tredje bevis kommer via Knivsæg, en antologi jeg selv har været en del af, hvilket jeg er utroligt glad for og stolt af. Der er mange etablerede skabere med i antologien, men min jagt på bidragsydere viste mig også, at mange af dem er unge og talentfulde og på vej til noget større.  Netop omkring festivalen blev Mette Ehlers udvalgt af Google, som den første dansker nogensinde, til at levere illustration i forbindelse med Grundlovsdag og 100-året for kvinders stemmeret i Danmark, mens Rune Ryberg kunne fortælle, at hans bog Gigant skal udgives i USA i september. Også Lars Kramhøft og Tom Kristensen er godt i gang med indtoget i USA, hvor de bliver udgivet af Evil Jester. Alt det er noget, der skaber opmærksomhed omkring de danske skabere, som i mange år er blevet repræsenteret ved Peter Snejbjerg og Teddy Kristiansen på det amerikanske marked.

18015496124_6d10ff5169_o

Udover alle dem, der så fik debuter mv., er der også et hav af skabere, der ikke er slået igennem, men arbejder lige så hårdt på diverse udgivelser, som dem hos Ondskabens Flydende Vatikan, som igennem mange år har været præsenteret ved danske tegneseriefestivaler.

18367702078_5984bf1b8e_oDet bringer os videre til det fjerde bevis. 2015 er et unikum, da der ikke blot vil være én, men to større tegneseriefestivaler i København. Jeg tror faktisk, og jeg rettes gerne, at tegneserierne når op på hele fire festivaler i løbet af året. Art Bubble-festivalen, der startede i 2011, rykker senere på året ind i Rundetårn i en one-off-forestilling i København, inden den rykker tilbage til Horsens, hvor festivalen bliver afholdt igen i 2016. Ja, det betyder, at festivalen nu er en årlig tilbagevendende begivenhed, da den også blev afholdt i 2014. Med gæster som Don Rosa, Walthery og David Petersen på årets gæsteliste er der allerede lagt op til et stormløb mod Rundetårn, hvilket sikkert vil glæde festivalens ledelse. Derudover har der været J-Popcon, der skal være Zinefest, og jeg vil ikke udelukke, at jeg har glemt noget, hvilket igen viser, at tegneserien i Danmark rykker på den gode måde.

Jeg er også helt sikker på, at mange samlere og læsere, der har været i gang i længere tid end undertegnede, vil påstå, at Danmark har stået stærkere på den front tidligere, men de vil nok også give mig ret i, at udgivelserne dalede noget over en årrække for nu at stige igen, hvilket kan bevidnes af det hårde arbejde, Dansk Tegneserieråd gør med deres Hvidbog, som siden 2010 har dokumenteret de forskellige tegneserieudgivelser i Danmark. Det er muligt at nærme sig bøgerne 2010-2013 på nettet, mens 2014 viser, at der kom 194 udgivelser, hvoraf 51 var danske. Det var et mindre fald i forhold til 2013, hvor der dog blev afholdt Copenhagen Comics, og dermed kom der flere udgivelser det år. Dette kan også ses i 2010, som hidtil har haft det største antal danske udgivelser de sidste 5 år.

18535415966_7a269b68e9_o2015 er dog også startet ret kraftigt, specielt i lys af det nye forlag RW, som er italiensk og udgiver DC-værker på dansk. Det er ikke originale danske udgivelser, men deres ret vilde udgivelsesplan kommer nok til at sætte et klart og tydeligt spor på hvidbogen for 2015 sammen med Fahrenheit. Det må muligvis forventes, at branchen igen overgår 60 danske udgivelser i årets løb, da også Art Bubble vil byde på nye udgivelser, bl.a. andet bind af Styrmand Rask ved Forlaget Fabel, mens både Cobolt, Zoom, GFloy, Fahrenheit, Forlæns, Aben Maler og Forlaget Faraos forhåbentlig kommer med en enkelt udgivelse eller to. Det bliver nok lidt svært at slå Fahrenheits antal i forbindelse med Copenhagen Comics, men det kan kun glæde landets tegneserielæsere, at forlagene og skaberne knokler så hårdt.

I den kommende tid vil jeg, som relativ ny læser af de danske udgivelser, bevæge mig rundt i det danske tegneserieland, både dets fortid og nutid, for at give et overblik over, hvad der bydes på af danske udgivelser, hvem forlagene er, og hvilke serier de specialiserer sig i samt møde nogle af de mange fantastiske skabere, Danmark har at byde på, og dermed forsøge at skabe et billede af, hvad fremtiden har at byde på.

18338064309_64a1b1e978_o

Der er ikke andet for end at kaste sig ud i den dybe ende.

About The Author

Árni Beck Gunnarsson har været fanget i en anden verden siden han i 1982 så EMPIRE STRIKES BACK i en biograf i Island. Når han ikke passer sit arbejde læser han tegneserier, ser film og serier mens han vasker op og han sidder desuden i styregruppen for Art-Bubble tegneseriefestivalen.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.