Julen står for døren! Mangler du den sidste julegave, eller vil du øge til hyggen, så er der her nogle gode forslag.

FAIRTY TALES og BALUBA er to gode spil for de yngste. Ved at tilføje nye dimensioner til klassisk spilmekanik har begge spil masser at byde på og de er så simple, at en 6-årig kan forklare dem for sine venner. Skal der lidt mere gang i den for hele familien er der hurtig aktion når DEJA VU kommer på bordet, men pas på nallerne.

FAIRY TALES – Da kongens have falmede

Design: Kai Haferkamp

Det kan godt være, at alle eventyr ender med, at de levede lykkeligt til deres dages ende, men noget må være gået galt hos kongen i FAIRY TALES. Hans dårlige humør er ved at ødelægge eventyrhaven og ikke nok med det, så har han lige revet hele eventyrbogen i stykker. Heldigvis er han efterfølgende ude at gå en tur, så byens eventyrlystne unger kan redde bogen. De er nemlig kravlet op i et træ ved haven og har set kongens vredesudbrud og nu vil de samle bogen igen mens han er væk.

FAIRY TALES er et hukommelsesspil, men ikke et vendespil i klassisk forstand. Der er derimod tilføjet en række elementer som gør spillet sjovt for alle. Da eventyrbogens sider er blevet revet over, repræsenteres de ved to brikker hver og ligger gemt under den forfaldne haves grå fliser. I old-school stil skal spillerne flytte rundt på fliserne og dermed afsløre de brikker der ligger nedenunder. Når de afslørede brikker matcher, kan spillerne tage siden fra eventyrbogen og vende en af de grå fliser, som bliver en grøn plæne. Spillerne har begrænset tid til at finde alle siderne, for kongen går rundt om haven imens spillerne finder de iturevne sider. Når han tilbage inden spillerne har samlet bogen igen, bliver de fanget og spillet er tabt.

Desværre for spillerne er det ikke nok at have fundet og samlet alle siderne. Samtlige spillere skal også rykke deres brikker mod havens udgang inden kongen vender tilbage. Er der bare en brik tilbage i have er spillet tabt. Heldigvis kan spillerne flytte rundt på brikkerne samtidig med, at de søger efter siderne, både på traditionel vis og ved at stå på et felt der bliver skubbet. Dermed rykker brikken med og kommer et potentielt felt tættere på udgangen.

FAIRY TALES er et godt spil for alle fra 5-års alderen og for de mindste er eventyrbogens sider også fantastisk god underholdning. Og hvem ved, måske er der også en historie eller to forældrene ikke kender endnu.

BALUBA

Design: Stefan Dorra og Manfred Reindl

 

Det er altid dejligt at kunne hive et spil frem, som ungerne kan lide og BALUBA er lige præcis sådan et spil.

I spillet skal spillerne igennem junglen for at komme frem til frøkongen, der venter med en kæmpefest. For at komme igennem skal spillerne bruge hjælp fra deres venner, der er på vej ned ad en å mod et vandfald. I vandet befinder en række dyr sig – aber, myreslugere, elefanter, tukaner eller tigere.

Ved hjælp af et terningeslag bestemmer antallet af synlige dyr i floden, hvor mange felter spilleren kan rykke og skulle spilleren være så heldig at lande på et felt ved siden af sin dyreven, kan vedkommende rykke endnu flere felter. Det er dermed muligt at manipulere lidt med, hvor mange felter en spiller rykker, men terningslaget er det afgørende.

BALUBA er på ingen måde et tidskrævende spil, hverken i forhold til opsætning eller spilletid. Reglerne er simple og tegningerne, som med alle Lautapelits børnespil, meget distraherende for mine dyreglade unger. Men når først spillet er i gang, så skal der skubbes dyr ned ad vandløbet, kastes med terninger og løbe igennem junglen, for frøkongen holder de fedeste fester.

 

 

DEJA VU

 

Design: Heinz Meister

Med små børn i hjemmet er der aldrig mangel på memory spil, hvor det føles som om man spiller i uendelig lang tid. DEJA VU kan godt virke lidt sådan, men det er et lynhurtigt spil, når de første par kort er smækket på bordet.

Spillet er virkelig simpelt. En række brikker er spredt ud på bordet og en stak kort stilles i midten. På hvert kort er der henholdsvis et, to eller tre billeder som matcher brikkerne på bordet. Eftersom kortene bliver vendt skal spillerne så huske om de har set billederne på kortene tidligere. Hvis de husker at have set et bestemt billede, skynder de sig at gribe den matchende brik og dermed score nogle point. Men her kan hovedet ofte drille og fordi nogle af brikkerne og billederne ligner hinanden kan man nemt komme galt afsted. Kaster man sig over en brik, der netop ikke har været på to kort er man nemlig ifølge reglerne ude af spillet. Det er bare ærgerligt, Sonny boy.

Derfor kan det godt betale sig, hvis man har mindre børn, at man laver ”husets regler”, hvor ungerne får en chance og kan beholde de point de rent faktisk har fået i stedet for at miste dem alle sammen.

Der spilles i alt tre runder, hvorefter vinderen er den spiller med de rødeste hænder (eller flest point), for der er gode odds for, at de hurtigste hænder får nogle gode klask over nallerne.

 

Ønsker du at hjælpe Metronaut.dk? Så kan du støtte med et valgfrit månedligt beløb. Pengene omsættes til mere og bedre indhold – klik på knappen herunder og læs mere:


Støt på 10er

About The Author

Árni Beck Gunnarsson har været fanget i en anden verden siden han i 1982 så EMPIRE STRIKES BACK i en biograf i Island. Når han ikke passer sit arbejde læser han tegneserier, ser film og serier mens han vasker op og han sidder desuden i styregruppen for Art-Bubble tegneseriefestivalen.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.