Det er meget tydeligt nu, at spillet “Silent Hills” med Hideo Kojima og Guillermo Del Toro som drivkræfter er fuldstændigt dødt.

Ingen underskriftsindsamling for at genoplive projektet vil kunne gøre tricket på det her punkt. Mange folk, som nåede at få spille teaserspillet “PT” (kort for ‘playable teaser’), så nyheden og blev forståeligt slukøret. Hvorfor dog? Hvad har fået over 161.000 mennesker til at underskrive indsamlingen?

Svaret er meget trist og meget enkelt. Fordi mængden af oprigtige uhyggelige spil er faldende, og det sker bekymrende hurtigt.

Silent Hills 2015 ssGenren ‘horror’ har gennemgået en forvandling det sidste årti – på mange måder er de tunge drenge i den genre mere action-spil end egentlige horror-spil. Et godt eksempel er Resident Evil, som alle dage har balanceret mellem horror og action uden at vælte synderligt til den ene side, men med 4’eren, som er hyldet som et af de bedste i serien, valgte de at sigte mere efter action-delen. På mange måder kan man sige, at det sikre økonomiske valg fra en publishers side er at satse på action-spillene, da de er mere tilbøjelige til at tjene dem selv ind. Hvis man trækker paralleller til filmverdenen, ser man hurtigt, at “low budget”-horror-film er der masser af; de er succesfulde, da der ikke skal mange penge til, før de er tjent ind igen. Forskellen her er, at det ikke er muligt at lave et “low budget”-horror-spil på samme måde – folk har en standard til grafik, gameplay og lyd nu om dage, som gør det meget svært at opnå samme resultat.

Fokus på rædsel, det ukendte og det faktum, at man på mange måder var magtesløs over for fjenden, var det, som folk faldt for i spil som Silent Hill 1-3 og Fatal Frame, og som Dead Space til et vist punkt også opnåede. Men der er langt mellem disse succeser, og efterfølgerne til disse spil har det med at skifte fokus væk fra, hvad der gjorde de originale til, hvad de var, og til hvad der i stedet er ‘survival action’ i et håb om at sikre indtjening.

Det, at Silent Hills er blevet stoppet, er ikke kun en trist nyhed for en franchise, som har haft det svært de sidste årti med diverse efterfølgere, der prøver, så godt de kan, men ikke når målet. Det er en trist nyhed for fans af en genre, som har brug for en chance for ikke at udvikle sig til noget, der er uigenkendeligt, da det i sandhed ville være en rædselsfuld ting.

About The Author

Denne bruger eksisterer ikke længere, for mere information om den pågældende skribent kontakt redaktionen@metronaut.dk

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.