Jeg har været så heldig at få adgang til Starcraft 2: Legacy of the Void closed beta test, og selvom jeg ikke er professionel e-sports-spiller, så har spillet alligevel nogle gode facetter, der underholder mig ganske fint.

Som rusten Starcraft-spiller fandt jeg det nemt at komme tilbage til spillet her i den nye beta. I forhold til tidligere Starcraft-spil virker fokus til at være mere på det nære frem for det store forkromede overblik med øget fokus på aktivt at styre de enkelte enheder. Selvfølgelig skal den store strategi stadig være på plads, men med mikrostyring af de enkelte enheder får man i langt højere grad end før en fordel.

Det er dog også et spil, der hurtigt kan straffe nyere spillere, da hver kamp hurtigt tæller og kræver din opmærksomhed. Det virker som om, Blizzard med Starcraft 2: Legacy of the Void fokuserer mere på e-sports-mulighederne herunder at gøre kampene mere seværdige. Muligvis et finansielt godt valg, men for os almindelige spillere kan det nok risikere at skubbe en del væk fra spillet.

Starcraft_2_Legacy_of_the_Void_beta_2Så er der Archon mode – en nyskabelse, som tillader to spillere at spille sammen om en hær. Forestil dig, at en spiller styrer bygningerne, og en anden kontrollerer enhederne – eller hvordan man nu foretrækker at dele magten. Det giver nye muligheder for spillerne; jeg forestiller mig både nye muligheder for e-sport, men også helt nede på afslappet niveau, hvor en ven vil lære en ny spiller om spillet. Samtidigt virker det dog som en indrømmelse af, at spillet er for omfattende til, at en enkelt spiller kan styre det optimalt.

Missionerne virker gennemtænkte og involverer spillerne, ofte med overraskende ændringer undervejs og ekstra objektiver.

En anden ændring er manglen på ressourcer. Dette tvinger hurtigt spillerne ud i kamp for enten at få bygget en anden base eller at forhindre modstanderen i at gøre dette. Samtidigt er der langt flere arbejdere fra start. Væk er de langsomme opbygninger af baser. Dette skal ikke undervurderes, idet det ændrer spillet i langt højere grad, end man umiddelbart skulle forvente. Blizzard har på en meget effektiv måde drevet spillerne ud af hjørnet og ind på banen fra start.

Grafikmæssigt har spillet fået et hak opad med en ny 3D engine, hvilket giver bedre visuelle effekter og mulighed for større hære.

Starcraft_2_Legacy_of_the_Void_beta_now_now_live

Er alt dette så nok til at lokke en spiller til at blive i spillet? Det tror jeg desværre ikke, med mindre man er dedikeret e-sports-spiller. Jeg frygter lidt, at spillet som så mange andre spil vil have et hype, når det får release, men hurtigt dør ud for de almindelige, afslappede spillere. Sker dette, vil man hurtigt komme til at bruge tid på at vente i kø for en modstander.

Alt i alt, det man kunne forvente af et nyt Starcraft-spil med gode nytænkninger. Den helt store WOW-effekt udebliver dog.

4af6

Leave a Reply

Your email address will not be published.