Her er et spil der vil vise hvordan vi gik fra at være super abeagtige i Afrika for 10 millioner år siden til ikke at være så abeagtige noget senere. I ved; evolution, baby!

Dette spil er det klassiske eksempel på når en god ide løber hovedet mod virkeligheden. For da jeg læste om spillet, inden jeg skulle anmelde det , blev jeg lidt begejstret. Jeg er stor fan af spil der hvor man skal udvikle en civilisation eller som i det her tilfælde- en klan. Blive bedre, udvikle nye evner, udforske landet! Alt sammen ting jeg godt gider og jeg gjort meget i andre spil.

Men dette spil lykkedes at gøre alle de ting forfærdelige. Og dræbende kedsommelige! Og dette er især pga en af spillets grundprincipper – man skal vide så lidt som muligt fra starten af, for den tidlige mand vidste jo heller ikke noget! Dette faktum plus at spillet er baseret de seneste videnskabelige fund om denne tidlige mand, får det hele til at lugte lidt af spilsnobberi. Realisme er ikke et plus, hvis det bare bliver brugt til at slå oven i hovedet med.

Se! Endnu en ting der kan slå mig ihjel!

Jeg døde tre gange i den tutorial der var. Jeg skal skynde mig at sige, at jeg er en temmelig elendig gamer, men stadigvæk. Det er meningen at en tutorial skal vise én spillet og give en blod på tanden for at spille mere. Den her tutorial gjorde det modsatte.

Det spil er, samtidigt med at det er kedeligt, også vanvittig svært! Man er hele tiden syg, forgiftet, har brækkede knogler eller bare ondt i maven. Og bare en af de ting, sætter hastigheden ned på spillet. Så det bliver bare sværere og sværere og mere og mere kedeligt.

Lige før jeg faldt til min død… Igen…

den første del af spillet foregår som sagt i Afrika, i en jungle med enorme træer som det så er meningen man skal springe rundt i, men den måde man styrer sin abe(?) er så dårlig at man konstant styrter ned (deraf de brækkede knogler). Og når så er styrtet ned fra træet, bliver man bidt af en slange, spiddet af et vildsvin og spist af en sabeltandstiger.

Hvis man i fem minutter undgår alt det, så lærer éns lille abe(?) nogle nye færdigheder og den del af spillet, var den del jeg havde glædet mig til. Men af min spiloplevelse indtil videre er den del mikroskopisk.

Som jeg har læst mig til, slipper man ud af junglen og kommer ud på savannen nogle millioner år senere. Men det tror jeg aldrig jeg kommer til at se. Jeg kan slet ikke forestille mig hvor mange timer jeg ville skulle hælde i det, før jeg kom dertil. De sidste to-tre timer jeg smed i det, var ren pligt.

Den eneste del af spillet der bare tilnærmelsesvis fungerede…

Helt inde i kernen af spillet, allerlængst inde, er der en fed ide. Faktisk næsten noget så usædvanligt, som en original ide, den er bare pakket ind i så mange lag dårligt gameplay og dårlige beslutninger, at den slet ikke fornemmes. Men hvis spiludviklerne vælger at grave den kerne frem, kunne dette spil blive godt. Men ligesom mig, så skulle de hælde en frygtelig masse timer i det, før det kunne ske og da jeg ikke forestiller mig at det her spil er nogen økonomisk succes, er det scenarie svært at forestille sig.

Leave a Reply

Your email address will not be published.