Visuel Roman er ikke et nyt fænomen som så, det har eksisteret siden 90’erne, men det er stadig meget ukendt uden for Japan, hvor de opstod.

Man kan se det som værende en interaktiv roman krydset med musik, lydeffekter og valg, der kan påvirke plottet. Meget ofte er der meget lidt fokus på egentlig gameplay, men i stedet for plottet. I en visuel roman (visual novel) eksisterer alt for at fremhæve plottet.

Higurashi When They Cry” er ej heller et nyt spil – det kom ud i 2002 i Japan og gik igennem flere fan-oversættelser, før den kom til de engelsktalende kyster. Nu har vi dog endelig fået en officiel oversættelse (og opgraderet grafik) af det første kapitel ud af de 8, der findes.

Historien i spillet handler om den unge fyr Keiichi Meabara, som er flyttet til en søvnig by på landet og de eventyr, han har med hans nye venner i den by. I starten får man serveret et næsten idyllisk paradis, hvor alt er en leg og glæde, men lige så stille sniger der sig noget ind bag scenen. Underlige hændelser sker, som får en at stille spørgsmålet; kan det virkelig passe, at alt er så perfekt og fredeligt i den her lille by?

Higurashi 01Historien i spillet er det, som man skal fokusere på, og hvis man ikke kan lide at læse, skal man stoppe allerede her, da det er lige, hvad der kommer til at ske. Spillet har en længde på cirka 8 timer, og der er ingen voice acting, kun tekst. Der bliver brugt meget tid i starten på at placere de forskellige personer og deres forhold til hinanden og en selv, og det hjælper til, når spillet skifter lidt stemning senere hen. Det betyder dog også, at man skal give det en ekstra chance, hvis man bliver for forvirret over manglen på “action”.

Det skal også nævnes, at Higurashi er en såkaldt Kinetisk Roman, hvilket betyder, at der ingen valg er, og at man følger en historie fra ende til anden uden afvigelser. Dette giver dog spillet mulighed for at fokusere på at gøre historien så velbygget som muligt.

Historien i spillet er ufattelig interessant, og man vil ende med, sammen med hovedpersonen, at prøve at hitte ud af, hvad der foregår, og hvordan det hele hænger sammen. Dog kommer man så også her ind i det mindre gode ved spillet, da det er første del ud af otte, og det kan mærkes ved, at der ikke bliver givet nogle egentlige svar i dette kapitel. Dette er meningen dog, da de første fire kapitler er såkaldte “Question Arcs”, hvor scenariet bliver bygget op, og spørgsmål bliver præsenteret, og de sidste fire er tilsvarende “Answer Arcs”.

Higurashi 02Plottet i første kapitel er interessant og stærkt nok til at kunne fange folk, og hvis den holder dette niveau i de senere kapitler, vil det helt sikkert være det værd.

Higurashi vil for de fleste være et helt nyt koncept, og allerede der får det nogle point. Den dvælende og langsomme stemning er helt sikkert ikke for alle, især dem som forventer en del mere “action” og tjubang, men for dem, som leder efter en oplevelse, som er mere tilbagelænet, og som kræver, at man selv er på tæerne mentalt, er dette et spil, der kun kan anbefales.

5af6

TIP: Hvis du kan holde den overdrevne vært ud, er der en gennemgang af spillet på ‘tuben!

Leave a Reply

Your email address will not be published.