J-Popcon 2016 er overstået og Metronaut var så heldige at få en snak med en af de mange (travle) arrangører bag J-Popcon om søndagen.

J-POPCON

Åbningsshowet ved J-Popcon 2016. Billede af Michael Nielsen

Louise Lessél er ansvarlig for temaaktivering og pynt på J-Popcon. Til dette års con var hun en del af Åbningsshowet og Afslutningsceremonien, hvor hun cosplayede som pokemontræneren Misty, og i løbet af weekenden afholdt hun workshoppen: Skab det gode event og sad med i J-Popcon panelet omkring feedback og forslag.

Hvor mange besøgende har J-Popcon haft i år?

J-Popcon er faktisk vokset med ca. 25 % i forhold til sidste år. Vi har haft over 3700 unikke besøgende i løbet af connen med ca. 2500, som havde betalt for deres medlemskab på forhånd, da vi ramte fredag morgen. De sidste ca. 1200 betalte så i døren.

Går J-Popcon efter en bestemt målgruppe?

J-Popcon vil gerne appellere til en bred målgruppe inden for interesseområdet J-Pop kultur. Når vi udvikler vores events, tænker vi derfor både på, at der skal være noget for dem, der gerne vil være aktive, dem der gerne vil lære, dem der er generte, dem der gerne vil vise noget frem osv.

Hvad tror I, trækker deltagerne til – både nye og gamle?

Generelt deltager folk for at møde nye mennesker og se deres venner, hvilket også er grunden til, at vi forsøger at lave events, der understøtter det. Fx har vi altid speed meeting, der er ligesom speed dating, bare uden dating aspektet. Et varieret eventprogram er også med til at tiltrække deltagerne, da der er noget for enhver smag – og så er cosplayshowet også en vigtig faktor.

Typisk er de, der deltager for første gang, kommet herhen med venner, som har været her før. I år tænker vi dog også at stigningen i antallet af deltagere, der er her for første gang, skyldes Pokémon-temaet, da det er meget kendt i DK – også blandt dem der ikke dyrker J-Pop kulturen ligeså meget som vores kernemålgruppe gør. Jeg tror, at Pokémon-temaet er med til at gøre J-Popcon mere tilgængeligt og let at være med på, fordi alle kender lidt til det.

Deltagerne der har været her før, kommer tilbage år efter år for at gense deres venner og dyrke kulturen sammen med ligesindede.

J-popcon

Pokémon Cosplay Photoshoot ved J-Popcon 2016. Billede af Michael Nielsen

Hvor mange arrangører har I været om at stable J-Popcon 2016 på benene?

Vi har været 80 personer inkl. arrangører og trustees. En trustee er mindre med i planlægningsfasen men har mange opgaver lige op til og primært under connen, og de yder således support til arrangørerne. Deres position ligger mellem arrangør og gopher (almindelig frivillig hjælper, som løser praktiske opgaver under connen). Alle i J-Popcon, inkl. bestyrelsen, er faktisk frivillige helt uden løn, det er der ikke mange der ved.

Vores planlægning foregår ved månedlige møder, workshops og arbejdsdage hvor vi sammen producerer events, pynt og meget mere. Vi er inddelt i grupper efter hvad vi er gode til og har lyst til at arbejde med, fx Event, IT, Salg og Boder etc. Det er – kort opsummeret – den måde J-Popcon bliver planlagt på.

Hvor mange andre frivillige har der været til dette års con? 

Vi har haft 125 gophere, hvilket er det antal, vi gik efter. Derudover har vi haft 79 fra Copenhagen Volunteers, som primært har stået for tjek af armbånd ved indgange og garderoben. Det har så frigjort gopherne, så de kunne komme til at lave nogle lidt sjovere opgaver. Gopherne er ofte mere inde i J-Pop kulturen, så vi kan bruge dem til fx at assistere ved events. Jeg havde en fantastisk gopher til min Gymleader Battle, da jeg cosplayede Misty i Cerulean City eventlokalet og battlede vores deltagere for at de kunne vinde et gymbadge. Challengen gik ud på, at de skulle gætte hvilke ting, jeg havde puttet ned i et vandbassin uden at kigge og her styrede min gopher så det ene bassin, så vi kunne have flere battles i gang samtidig. Gopherne er en kæmpe del af J-Popcon, og vi kunne ikke gøre det uden dem.

Tall_grass_CPHconference

Et blik ned ad gangen, hvor der er pyntet op med det klassiske høje græs. Billede af Louise Lessél

Hvor længe har du været med som arrangør?

Jeg har været med i 5 år nu. Det første år, jeg var med, var det som fotografgopher, og blev faktisk spurgt af en arrangør, om jeg ikke ville være med, fordi han vidste, at jeg havde eventerfaring fra andre arrangementer i musikbranchen og et kursus i det fra Copenhagen Business School. Jeg valgte at sige ja, fordi jeg elsker at lave events og gøre ting federe. Den erfaring, jeg har fået af at være med i J-Popcon, har gjort, at jeg i dag laver store events professionelt for andre kultur- og musikfestivaler.

Hvad vil det sige at være ansvarlig for temaaktivering?

Jeg sørger for, at temaet bliver ordentligt implementeret, inden for de rammer vi har fastsat. Jeg sætter samarbejder op, har dialog med alle grupper og leverer kreativ sparring. Jeg er så at sige ansvarlig for helheden og sørger for, at der bliver skabt et gennemført og troværdigt univers. Jeg står også for budgetstyring og logistik, og planlægger hvordan pynten skal laves. Af mere håndgribelig ting har jeg i år lavet interaktive installationer til vores Haunted House/Lavender Town.

Årets tema er Pokémon. Hvorfor faldt valget lige på det?

På grund af 20-års jubilæet for de første Pokémon spil. Hvert år har vi en workshop, hvor temaet vælges, men i forbindelse med i år besluttede vi os hurtigt for Pokémon og kontaktede Bergsala Enigma og Nintendo for at høre, om det kunne lade sig gøre. Vi valgte også Pokémon, fordi det som sagt er noget alle kender og har et forhold til. Det er stadigvæk ret stort og udbredt her i Danmark. Vi kunne også nemt lave arrangøruniformer og videreføre konceptet med team battles, i år kaldet ”Gymleader Battles”. De blev startet sidste år, da temaet var ”Edo” og konceptet hed ”Clan Wars”. På den måde inspirerer de enkelte temaer os til at arbejde med udviklingen af vores events.

j-popcon

Oppyntning med pokeballs. Billede af Louise Lessél

 

Hvilke tanker gjorde I jer, da I skulle sammensætte årets program?

Vi tænkte både over, hvad deltagerne ville have, og hvad vi arrangører gerne ville lave. Dernæst så vi på, hvilke kompetencer der var til stede iblandt os. Vi ville gerne have, at der var noget for alle – altså hvor alle typer af deltagere kunne blive aktiveret, både de generte og dem der gerne vil udfordres eller dem der gerne vil vise, at de kan noget sejt. Vi kiggede også på feedback fra deltagerne i forhold til sidste år.

Når vi skemalægger det endelige program hvert år tænker vi på, at events med samme målgruppe ikke skal ligge oveni hinanden. For eksempel i forhold til de cosplayinteresserede, ville det være dumt at lægge en workshop om paryk styling samtidig med Danish Cosplay Championship (DCC). Derfor udkommer programmet nogle gange lidt sent, da vi venter på de endelige bekræftelser på, at eventene kan afholdes i det tidsrum, hvor vi har lagt dem. Det er et puslespil med alle de eksterne eventholdere, vi inviterer hvert år, og tingene rykker konstant rundt i perioden op til connen. I år har det været en udfordring, for vi har haft det mest tætpakkede program nogensinde.

Hvordan er det gået i år?

Rigtig godt. Jeg har fået en masse positive meldinger fra andre arrangører og set rigtig mange smilende deltagere. Lydprøverne blev afsluttet til tiden i forbindelse med DCC. Vores koncept med at samle Pokémonkoder, som var trykt på ryggen af arrangørernes og gophernes t-shirts, blev taget godt imod. Det fungerede ydermere som en god isbryder og betød, at os bagved havde mere kontakt med deltagerne. Det synes jeg, er rigtig fedt.

Er der noget, I er særligt stolte over ved dette års con?

Temaaktivering – og det siger jeg ikke kun, fordi jeg er mig, det er noget vi alle kan mærke på humøret og deltagerne – altså at det virkelig er lykkedes os at gøre, så det er som om man træder ind i et Pokémonunivers. Vi er også rigtig glade for, at vi fik samlet de tre danske voice actors bag Team Rocket. Det tror jeg ikke, er set før.

j-popcon

Mere af den fine oppyntning. Billede af Louise Lessél

Hvilke visioner har I for J-Popcons fremtid?

Vi vil fortsat have nichefokuset på japansk popkultur. Der popper flere og flere arrangementer op, som dækker bredere, men vi vil gerne blive ved det japanske. Så vil vi gerne være trendsættende, hvilket vi jo bl.a. har været med indførelsen af et tema. Vi vil følge med i miljøet, og det der rører sig. Vi vil fortsat have både ”de store” events som DCC plus måske i stigende grad de endnu mere nicheprægede events og stadig skabe en god balance imellem dem. Vi kunne godt tænke os flere events som vores deltagere selv har planlagt og vil forsøge at integrere dem mere officielt i programmet, det er noget jeg personligt arbejder for og håber på kan blive til noget. En af visionerne er at være en af de førende conner i Skandinavien.

Hvor finder I inspiration?

Vi deler conoplevelser internt mellem arrangørerne, altså diskuterer om vi har oplevet noget fedt på en anden con, og hvorfor det var fedt. Vi ser på, hvad connerne i Europa gør, kigger på deres eventprogram og så videre – både de conner der er større og mindre end J-Popcon, og så forsøger vi at finde en god balancegang hvor vi både har de helt store seriøse events og de helt små fjollede events.

About The Author

Denne bruger eksisterer ikke længere, for mere information om den pågældende skribent kontakt redaktionen@metronaut.dk

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.