Det er et skævt men indlysende puf til Slumdog Millionaire, det er nok den film de fleste vil komme til at tænke på når de hører The White Tigers præmis om en fattig, klog drengs håbefulde færd til succes i et ludfattigt Indien. Men The White Tiger er en meget anderledes film i forhold til Slumdog Millionaire, den er meget mere bevidst og kritiserer hvad Balram (Adarsh Gourav) gentagende og bitterligt kalder ”verdens bedste demokrati”.

Alt håb og redning den tilbyder bliver hurtigt skudt ned, og der er sandelig ikke nogen Bollywood dansenumre til at løfte stemningen. Ikke for at sige at The White Tiger kun er en nedtur. Den er levende og underholdende, en næsten legende historie, hvor du er forført af Balrams ambitioner og komplotter, ligesom han er af den guldbelagte verden for de rige. Men The White Tiger er, selvom den har en farverig visuel palette, en meget mørk film. 

Man kan nemt komme til at tro at The White Tiger er en anderledes film i starten, mest grundet den tiltalende og intuitive præstation fra Gourav – og det er først senere man indser hvor brillant den præstation var. 

The White Tiger instrueret og skrevet af den amerikanske filmmager Ramin Bahrani, som er baseret på romaen fra 2008 af Aravind Adiga, rører temaer som fattigdom, korruption og den grøft der er mellem de fattige og rige og det undertrykkende system der sørger for at der er få muligheder for at klatre til tops. Det gør den gennem en karakter der er nådesløs men mest af alt karismatisk, som Balram selv fortæller i hans voiceover, hans livshistorie er sandheden om Indien – eller to forskellige sider af Indien, en af lys og en af mørke. 

Balram var født i mørke som en halwai, en familie der laver søde sager. Han bor i en udpint by, hvor borgerne skal betale deres ondartede udlejer en uoverkommelig sum af penge. Hans store familie sover alle i det samme støvede rum, og han bliver hevet ud af skolen efter to år for at arbejde i te butikken. Da udlejeren og hans familie kører ind i byen i deres skinnende store bil, løber alle landsbyens børn efter symbolet af rigdom. Da Balram er ældre lærer han at køre og bliver chauffør for udlejerens familie, specifik hans yngste søn Ashok (Raj Yadav) og hans kone Pinky (Priyanka Chopra). Balram bliver til sidst en succesfuld entreprenør – hvilket er hvor historien starter og bliver fortalt i flashbacks. 

Alle tiders film som er spændende, bevægende og berigende fra start til slut og en mindeværdig præstation fra Adarsh Gourav. 

Leave a Reply

Your email address will not be published.