Judd Apatow  /  2020  /  USA  /  Drama-komedie  /  Spilletid: 137 minutter

New York City. The Big Apple. Hjemsted for Brooklyn, Manhattan, Queens og dertil multikulturelle samfund og oplevelser. Syd for Manhattans tip finder man Staten Island. Det eneste sted New Jersey ser ned på ifølge vores hovedkarakter. 

Mød Scott. En 24-årig ungkarl, der ingen uddannelse har fået, intet job har og hvis hverdag går med at ryge pot med vennerne og sælge diverse sjove piller til nabolagets unge. Den eneste fremtid Scott ser ud til at have i vente er en karriere som professionel tatovør, med mildest talt middelmådige tegninger. Scotts verden brasede sammen den dag hans far ikke kom fra arbejdet på brandstationen og siden da har Scott ikke bidraget til meget i verden omkring sig. Efter at søsteren Claire tager afsted på college er Scott alene med sin mor, lige indtil hun møder en ny mand, Ray. Alt tyder på fred, lige indtil Scott finder ud af at Ray er brandmand. 

Historien om Scott er løst baseret på autentiske oplevelser. Hovedrolleindehaver og medforfatter Pete Davidson er nemlig selv vokset op på Staten Island og hans far var en af de mange brandmænd, der omkom i forsøget på at redde andres liv under terrorangrebet på World Trade Center i 2001. 

De første to akt er en serie af mindre dramatiske scener, men til gengæld rig på komedie. Da Scott begynder at tage sit liv mere alvorligt, ligner filmen dog mere et tæt plottet drama end en komedie. ’The King of Staten Islands’ historiestruktur, eller den tilsyneladende mangel på samme, viser den dygtighed og håndværk, der kræves for at få en sådan tilgang til at fungere uden at forringe kernekarakterhistorien. Davidson og hans medforfattere konstruerer kvikt en historieark ud af tilsyneladende tilfældige begivenheder på en måde, der driver Scott fremad, indtil han når et tilfredsstillende slutpunkt. Denne sammenvævning af plot og karakter og at det kan levere en overbevisende fortælling er unægteligt filmens største styrke og giver seerne en mulighed for at fordybe sig i Scotts verden. 

Måske er den største grund til, at ’The King of Staten Island’ fungerer så godt, at det helt klart er et kærlighedsarbejde til Davidson, der har lagt så meget af sig selv i filmen, at det til tider kan være vanskeligt at skelne, hvor Davidson slutter og Scott begynder. Til sin kredit skriver Davidson sig aldrig væk fra den sårbarhed, der er nødvendig for at gøre denne slags historie overbevisende. Det er ikke et egoistisk showcase for hans komedieevner, men en dybt personlig udforskning af hans egen sorg for sin far såvel som det komplicerede forhold til sin mor og kamp i livet. Ved at spille en karakter, der ligner sig selv, kunne Davidson nemt være blevet en karikatur af sig selv, men det faktum, at Scott virker så tæt på Davidsons sande selv, gavner kun filmens realistiske udtryk. 

Filmen når lige at redde sig selv inden at den og dens hovedkarakter bliver for irriterende at se og høre på. For tredje akt er en overraskende hjertevarm fortælling om en persons opdagelse af sin egen identitet, historie og væremåde. Det hjælper yderligere, at Davidson er omgivet af en rollebesætning af Hollywood-veteraner, hvor Marisa Tomei og Bill Burr begge leverer fremragende præstationer som forældrefigurer i Scotts liv. Den tidligere brandmand Steve Buscemi tilbyder også en scene-stjælende forestilling, der fungerer fremragende overfor Davidson, for at give filmen en emotionel vægt på sin historie. Så mens ’The King of Staten Island’ er Davidsons hovedkøretøj, og han udmærker sig i rollen, understøttes han af de geniale forestillinger fra hans medstjerner.

I sidste ende er ’The King of Staten Island’ en vidunderlig charmerende komedie, der viser både Davidson og Apataow’s komiske følsomhed samt et fascinerende blik på psyken af en tilsyneladende formålsløs 24-årig. Historiestrukturens afslappethed kan til tider være lidt frustrerende og filmen tager da også lidt tid at komme ordentlig i gang, men for det meste bruger den sine to timer og 16 minutter så smart, at seerne ikke føler, at filmen er for lang. Davidson fortæller sin historie, og han fortæller det godt og leverer en fængslende forestilling, i en film der er smal på grin, men bred på hjerte. 

Warcraft

‘The King of Staten Island’ kan ses i biografen fra d. 10 september

Leave a Reply

Your email address will not be published.