1960ernes kulturopgør agerer endnu spøgelse i vor tids politiske og kulturelle selvforståelse, i Danmark og USA, så det vil næppe forarge nogle at kalde Aaron Sorkins’ anden spillefilm som instruktør for tidsrelevant, og ikke bare på den anden side af Atlanterhavet. Det er den tråd Sorkin hiver i, med den nye Netflix-film om demonstrationerne mod Vietnamkrigen i Chicago, 1968, og det er et vellykket, om end frustrerende, resultat der lysner op om hjemmeskærmen.

Efter en voldelig konfrontration mellem politiet og demonstranterne er de syv titulære karaktere sigtet for en sammensværgelse med formålet at starte optøjer i Chicago. En ottende tiltalte er Bobby Seale, leder af Black Panther-organisationen, som er blevet hevet under samme banner som de andre, tilsyneladende uden grund—og som nu står i retssalen uden advokat. Allerede fra start af etablereres det utvetydigt, at denne domstol ikke er stillet op til de tiltaltes fordel, men snarere lige modsat.

Fra den overdådelige retssal bliver vi ført gennem en katastrofal sag med både flashbacks til den pågældende dag og den konstante sang der siger, at verden ser med, når den adelige, gamle dommer stilles overfor de unge, frigivede sjæle og regeringens egen anklagere. Det handler om retfærdighed og politik, ikke bare retfærdighed—men gennem karakterene i salen får vi et reelt indblik i, hvad dét betyder i virkelig forstand.

Filmen er spækket med nogle af tidens bedste kunstnere: fra de transformative, scenestjælende Baron Cohen og Eddie Redmayne til de altid imponerende Mark Rylance og Frank Langella (hvis rolle som daværende præsident Nixon nogle år tilbage er et udmærket sidestykke), så er der aldrig et øjeblik uden henrivende skuespil at klistre sanserne, hjernen og hjertet til. Samlet set har ensemblet i denne film nok flere dårlige film bag sig end nogle tør indrømme—men de er af en kaliber, der formår at trække et narrativ tættere på kroppen end er bekvemt. Dét er kun godt i et retssalsdrama som dette.

Alt bliver dog ikke lagt på bordet, som man måske turde forvente af en film som denne, og flere af dramaets bølger brydes aldrig på slutningens mange strande. Tilgengæld byder The Trial of the Chicago 7 pænt op til videre videnssøgning efter teksterne har rullet—og selvom det næppe er ideelt for en spillefilm at overlade dele af fortællingen til seeren, så er det ikke noget der reflekterer meget ringe på kvaliteten som helhed. Vi bliver med et ukueligt greb trukket tilbage til kulturopgør og krig i Vietnam med forrumplende resultater, der i al forstand er bærende som filmstykke, men som også virker, om noget, for mærkbart.

Så hvis kuldens pludselige kommen lokker øjnene mod det blide stof foran sofarækken, så er The Trial of the Chicago 7 et slående eksempel på hvad indelivet udbyder for en verden der stadig, trods alt, står i skyggen af konflikterne som for 50 år siden signallerede en ny rammefortælling om demokrati og kultur.

Warcraft

Instr. Aaron Sorkin

Medv. Sacha Baron Cohen, Eddie Redmayne, Mark Rylance, Joseph Gordon-Levitt, Yahya Abdul-Mateen II, Jeremy Strong, John Carroll Lynch, Alex Sharp, Frank Langella m.fl.

Spilletid: 2t 10m

Leave a Reply

Your email address will not be published.