’Burning’ er det nye værk fra den anerkendte koreanske instruktør Chang-dong Lee. Festivals-darlingen er tilbage med efterfølgeren til sit Cannes-hædret værk ’Poetry’ fra 2010.

Burning udspiller sig i nutidens Sydkorea hvor ungdommens identitet og søgen efter formål bliver skildret igennem vor hovedkarakter Jongsu. En introvert og arbejdsløs ung fyr uden tilhørsforhold, der gennem sit møde med hans charmerende barndomsven, Haemi, bliver slynget ud i et mysterium, som involverer alt fra imaginære kæledyr til mistænksomme forsvindinger. 

Mysteriet over dem alle ankommer en halv time inde i filmen.

Han er flot, veltrænet og kører i en lækker bil. Hans navn er Ben og fra hans introduktion udvikler ’Burning’ sig til et diffust, metaforisk billede på et Sydkorea, der famler rundt i blinde om dets nuværende – og fremtidige – tilstand. For ’Burning’ er ikke dit sædvanlige udenlandske thriller-drama med et twist – en genre hvor bl.a. Spanien det sidste årti har domineret med film som ’La Isla Minima’ og ’Que Dios nos perdone’.

’Burning’ er i højere grad en mere flyvsk og allegorisk film hvor eskapisme og fantaseren er i højsæde. For hvad der på overfladen virker som et ”simpelt” trekantsdrama, bliver i stedet til et komplekst spørgsmål om eksistens og klasseforskelle.

Mysterier er der sådan set nok af. Anonyme telefonopkald, en kat vi ikke ser, en brønd som måske, måske ikke har eksisteret og mystiske Gatsby-karakterer, som skjuler et andet formål. Alle disse gåder sender vores protagonist ud på en faretruende efterforskning, som i sidste ende efterlader seeren med flere spørgsmål end svar.

Det går hurtigt op for én at vores tre hovedkarakterer er brikker i et større symbolpolitisk skakspil og selvom man igennem filmens 148 minutter lange spilletid får dechifreret de fleste enigmatiske ledetråde, er man stadig efterladt med en flad fornemmelse. Adskillelige scener føles langstrakte og man overvejer hvorvidt de helt bør have været udeladt. For hvor et langsomt tempo oftest kan forstærke et klimaks, vælger ’Burning’ at svæve højt i tematikkernes skyer uden ønske om at dykke ned i den grimme sandhed bag den pæne koreanske facade.

Burning ender med at lide under for mange historier med alt fra manglende forældre, uforløst kærlighed og mordmysterier. En lovende og interessant præmis, som desværre bliver viklet rundt i for mange uvedkommende fortællinger.

Burning kan stadig nås i biografen

Chang-dong Lee  /   Syd-korea   /   2018   /   Thriller   /   Spilletid: 148 min.

Leave a Reply

Your email address will not be published.