Skalaen for trafikdrab på film bliver sprængt i zombie-action efterfølgeren

‘Peninsula’ er den længe ventede efterfølger til megahittet ‘Train to Busan’ fra (…). En film mange anså for at være et frisk pust i zombiegenren og et kærkomment international take på det interessante emne. Det er dog værd at bemærke, at denne film ikke er en direkte efterfølger, men i stedet en film sat i samme tid og sted i universet, hvor zombier har ødelagt det meste af den koreanske halvø.

Filmen bygger videre på det vi lærte i ’Train to Busan’. Et zombieudbrud har overladt det meste af den koreanske halvø i et apokalyptisk kaos og mange er blevet overladt til sig selv efter at FN har sat halvøen i karantæne. Vores hovedkarakter Jong-seok var en af de få, som nåede ud og lever en ny tilværelse i Hong Kong. Men efter pres fra diverse mafiabosser tvinges Jong-seok tilbage til Seoul, hvor en efterladt lastbil med millioner af dollars står og venter. Det går naturligvis ikke som forventet og Jong-seok bliver fanget i en ødelagt storby fyldt med zombier og andre med samme overlevelsesevne.

Begrebet ’Less is more’ bliver ofte anvendt når der er tale om fortsættelser. Hvor den første film i en serie oftest er den mindste i form af økonomi, er der er altid flere penge at hente i en efterfølger. Dette lider ’Peninsula’ af – desværre på den dårlige måde. Hvor ’Train to Busan’ var begrænset af sin titel – et tog – er denne films scene sat i en kæmpe by som Seoul, hvor biljagter og halvskidt CGI desværre overtager alt for meget i sidste ende. Der er actionsekvenser som er forrygende, for ikke at sige episke, men sekvenserne bliver desværre for lange og intetsigende, hvilket trækker det dramatiske tempo ud af filmen.

’Train to Busan’ store styrke var det faktum, at det var almindelige hverdagsmennesker, som blev sat i en ekstraordinær situation i en kamp mellem liv og død. Men ’Peninsula’ er den diametrale modsætning. Samtlige karakterer er bevæbnet med et våben og et sæt ganske nyttige nærkampsfærdigheder. Alene titlen på filmene siger det hele: Train vs Peninsula (halvø). Hvor det mest dødelige våben førhen var et bat er det nu blevet til en automatriffel, som sjældent virker til at løbe tør for ammunition.

Det meste af filmen virker centreret omkring actiondelen af plottet, hvilket betyder, at den emotionelle del bliver skubbet til side. Ligesom dens forgænger, forsøger filmen at sætte følelser på familielivet. Der er dog ikke lagt nær så meget fokus her, hvilket betyder at der bliver et underligt tomrum når en karakter bliver sat i en desperat situation, simpelthen fordi vi ingen relation har til dem. Den lille familie er ganske fornøjelige at være sammen med, men når aldrig et punkt, hvor det bliver sat på spidsen. Filmen forsøger derfor desperat at redde følelserne til slut, men slutningen bliver simpelthen aaalt alt for sentimentalt, nærmest på grænsen til det pinlige.

Biografprogrammet har mildest talt været tyndt siden biograferne genåbnede. Flere store blockbustre (James Bond, Tenet, Mulan…) har udskudt premieredatoen i håbet om ikke at tabe for store mængde penge. ’Peninsula’ er dog værd at smide penge efter, da det uden tvivl er en film, som skal ses i biografen og som overordnet set er en underholdende film langt hen ad vejen.

Yeon Sang-go   /   Sydkorea   /   2020   /   Action   /   Spilletid: 115 minutter

’Peninsula’ kan ses i biografen fra d. 30 juli 

Leave a Reply

Your email address will not be published.