I anledning af at den amerikanske højesteret den 26. juni legaliserede homoseksuelles ret til at blive gift i samtlige stater, tænkte jeg, at det var på tide med en kort gennemgang af LGBT (som står for Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender)-bevægelsen i populærkulturen, specifikt i film og tv-serier.

Taget i betragtning af at lige rettigheder for homoseksuelle er et relativt nyt fænomen i de fleste lande, er det nok ikke så overraskende af bøsser og lesbiske, og slet ikke transseksuelle, sjældent har været en stor del af mainstream-popkulturen. Så lad os springe frem til halvfemserne, hvor der bliver noget at tale om.

Firserne var en tid, hvor Amerika var præget af konservative og traditionelle værdier, hvilket også betød, at Hollywood var ekstra nervøse for at lave film med homoseksuelle karakterer i af frygt for at tabe penge eller blive boykottet. Det var også det årti, hvor verden blev opmærksom på udbruddet af HIV og AIDS, der især så ud til at ramme homoseksuelle mænd. Begge disse fænomener havde stor effekt på LGBT-repræsentationen i Hollywood fra halvfemserne af.

I 1991 kom skuespillet “Angels In America: A Gay Fantasy on National Themes“, der omhandlede homoseksualitet og frygten for AIDS i firsernes Amerika. Stykket blev tildelt et væld af priser og blev i 1993 lavet til mini-serie med titlen “Angels In America“, med både Al Pacino, Meryl Streep og Emma Thompson, som også blev rost til skyerne. Samme år udkom filmen “Philadelphia” med Tom Hanks og Denzel Washington, der også omhandlede diskriminationen af homoseksuelle og den frygtelige virkelighed at være ved at dø af en langsom kamp imod AIDS.

wallpaper-angel-16001Hollywood ville med jævne mellemrum blive ved med at lave dramaer om sådanne tunge emner i de kommende årtier som i “Boys Don’t Cry” fra 1999, “Brokeback Mountain” fra 2005 eller forrige års store Oscar-vinder “Dallas Buyers Club“.

Men en anden, mindre dramatisk trend startede også i halvfemserne, en trend med at fremvise tolerance over for LGBT-bevægelsen ved hjælp af humor, og den var til dels et modsvar på firsernes konservatisme. Homoseksualitet begyndte at blive mindre tabu, en mere liberal holdning brød frem, og stjernerne begyndte pludselig at være mere parate til at portrættere homoseksuelle karakterer.

Robin Williams’ “Birdcage” fra 1996 er sandsynligvis den første film med en superstjerne i hovedrollen, som med humor behandlede både homo- og transseksuelt familieliv og kultur og deres konflikt med mere konservative ideer. To år derefter udkom successerien “Will & Grace“, der kørte i otte år og havde et væld af stjerner som Michael Douglas, Matt Damon og Alec Baldwin, der alle spillede homoseksuelle karakterer.

will_and_grace

Men for alt det positive vi kan sige om disse to eksempler, er det dog ikke til at komme udenom, at de havde en tendens til at fremvise LGBT-kulturen på en lettere stereotypisk måde. Lesbiske går i ternede skovhugger-skjorter og er håndværkere, mens bøsser elsker musicals og fancy drinks. Og ydermere havde både disse og andre film og serier en tendens til at fokusere på bøsser og i mindre grad lesbiske – og i endnu mindre grad bi- og transseksuelle.

I 2004 kom så serien “The L Word” om en gruppe af lesbiske kvinder i Los Angeles. Serien hyldes som en af de første eksempler, hvor man kunne følge realistiske, tredimensionelle lesbiske karakterer på tv, og over årene behandlede serien også homoseksuel adoption, ægteskab, skilsmisse, og tilføjede flere transseksuelle karakterer.

the l word

LGBT-samfundet har siden da været bedre og bedre repræsenteret i kulturen. Specielt tv-serier har i stadig større grad inkluderet det – fra “Sex and the City” til “True Blood” til “Game Of Thrones“. Over de sidste par år er der sket et yderligere skift inden for repræsentationen af seksuelle minoriteter i tv-serier, og det er i høj grad blevet gjort af vores alle sammens yndlingsnarkotika: Netflix. Hjemmesiden er særlig kendt for de tv-serier, den selv producerer, såsom “House Of Cards” og “Orange Is The New Black“, som begge er store succeser. Begge serier er netop interessante i forhold til LGBT-portrættering i medierne (Advarsel, spoilere på vej).

o-FRANK-UNDERWOOD-facebookFrank Underwood fra “House Of Cards” er en manipulerende, magthungrende badass, der med total hensynsløshed arbejder sig op i det politiske system ved at lyve, snyde og dræbe for at nå posten som Amerikas præsident. Og han er biseksuel. Franks karakter er interessant, dels fordi han ikke har et eneste feminint træk, som mange mandlige, homoseksuelle karakterer ellers ofte har, men også fordi han tilhører kategorien biseksuel.

Biseksuelle er overraskende nok langt mere sjældne i medierne end homoseksuelle. Hvis jeg skal forsøge at komme med et bud på dette, er det, at folk generelt har svært ved at forstå gråtoner. Vi forstår, at man er tiltrukket af det ene køn eller det andet, at vi har en bestemt kønslig eller seksuel identitet. Biseksualitet falder lige midt imellem, dels heteroseksuel, dels homoseksuel. Eller sådan virker det i hvert fald for mange mennesker. Det virker sært, at man kan være tiltrukket af begge køn, når der til en vis grad er så fundamental en forskel imellem dem. I stedet for at se det som en seksuel kategori på samme niveau som homo- eller heteroseksuel, ser folk det ofte som noget, der står uden for kategorierne, eller nægter at ‘vælge’ en kategori.

Selv inden for LGBT-samfundet er der en tendens til at diskriminere biseksuelle, som om disse står med en fod uden for fællesskabet. “House Of Cards” og “Orange Is The New Black” er interessant i det perspektiv i kraft af, at begge deres hovedpersoner ikke oplever nogen indre kamp om. hvorvidt de er hetero- eller homoseksuelle, men ganske enkelt er tiltrukket af begge køn.

ORANGE

Orange Is The New Black” er yderligere interessant i kraft af, at serien har en transkønnet karakter, som spilles af den transkønnede skuespillerinde Laverne Cox. Transkønnede, der ligesom biseksuelle er en kategori, mange har svært ved at acceptere eller forstå, er dels sjældne i medierne, men de spilles også for det meste af ikke-transkønnede skuespillere. Laverne Cox har en prominent rolle i serien og er hurtigt blevet et stort ikon for LGBT-samfundet, dels i kraft af sin rolle og dels i kraft af at hun måske er den første transkønnede skuespiller i mainstream-tv.

Netflix nyeste sci-fi-serie, Sense8, forsøger i endnu højere grad at tale LGBT-samfundets sag ved at have to hovedpersoner derfra. Dels den homoseksuelle skuespiller Lito, der bliver i skabet i frygt for, at hans seksualitet skal ødelægge hans karriere, og dels den transkønnede kvinde Nomi (spillet af også transkønnede skuespillerinde Jamie Clayton), hvis mor nægter at acceptere hendes nye, feminine identitet.

04-sense-8-recaps-004.w529.h352.2x

Til sidst kan vi muligvis også nævne Netflix’ sci-fi-animationsserie “Knights Of Sidonia” som et eksempel i kraft af, at en af seriens hovedpersoner, Izana, er et såkaldt ‘mellemkøn’, der skifter mellem mandlig og kvindelig, alt efter hvilken partner hun falder for. Om end vi muligvis kan tilskrive denne ide til seriens japanske rødder, da Japan altid har haft et andet forhold til seksualitet og køn end her i Vesten.

Lige nu virker det til, at det er tv-serier og specielt Netflix, der er i fronten med hensyn til udviklingen af LGBT-repræsentation i populærkulturen. Inden for filmområdet dukker LGBT-karakterer for det meste kun op i mindre film, ikke de store blockbustere.

I tegneserieverdenen er der et par nævneværdige eksempler som Northstar, der var den første homoseksuelle Marvel-helt, mens Batwoman (den anden i rækken) nok er den mest kendte fra DC, men derudover er der få genkendelige navne. Marvel har dog fokuseret på mangfoldighed over de sidste år, så vi har nu både en sort Edderkoppen, en kvindelig Thor, og endda en muslimsk Ms. Marvel, så flere homoseksuelle helte er sikkert også på vej.

top-9-gay-marvel-superheroes-when-will-they-make-it-to-the-big-screen-428851

Over de kommende år er det næsten umuligt, at der ikke vil komme flere LGBT-karakterer i tv-serier og tegneserier, men vi må nok forvente, at det kommer til at tage lang tid før Disney/Marvel tør risikere milliardoverskudet fra deres filmproduktion med eksempelvis en homoseksuel Black Widow eller Kaptain Amerika.

 

About The Author

Uddannet idehistoriker og antropolog bosat i Århus, men bærer nu den hæderkronede titel jobsøgende. Når han ikke arbejder på sine to lommeprojekter, verdensfred og verdensherredømme, læser han læssevis af bøger, ser film og tv-serier, eller afholder b-films-maratoner med sine venner. Kasper drømmer også om en dag at få noget interessant at skrive i sin profiltekst.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.