’Ingen skal sove’ er debutanten Christian Andersen nye bud på, hvordan en dansk gyser-film bør se ud. Filmen er produceret af det århusianske selskab Swulli Film, med støtte fra Århus Filmværksted.

Efter et overfald flygter Maria med sin kæreste Jonas ud i nattens mulm og mørke. Jonas ignorerer efter bedste evne Marias bekymringer med løfter om at rejse langt væk og de to finder ly på en isoleret gård, hvor den karismatiske leder Elliot har oprettet et selvforsynende kollektiv, fri for moderne teknologi og bekymringer. Men under den jyske idyl gemmer der sig grumme hemmeligheder, og mens Maria langsomt lader sig forføre af kollektivets letsindige levevej, finder hun ud af, at hun er hoppet fra én farlig situation til en ny.

Filmens tempo er unødvendigt langsomt. Nærmest som om der ikke var kvalitet og historie nok til en spillefilm, men akkurat for meget til at det kunne være en kortfilm. Desuden bliver det hele fremført i en mystisk tone, der hele tiden vil have publikum til at sætte spørgsmålstegn ved filmens karakterer.

Det hele kammer over til sidst, da filmen konstant er fyldt med tvetydige replikker og intens stiring blandt karakterne. Medlemmerne af kollektivet virker alt for karikerede til, hvad der klæder filmen og da den mystiske tone endelig skal folde sig ud i et klimaks, bliver resultatet ganske enkelt for svagt. Flere af skuespillerne overspiller til en sådan grad, at det næsten bliver humoristisk, hvor endimensionelle karaktererne bliver.

Karaktererne og deres valg er ligeledes præget af overraskende dovenhed. Jens Otto Krag sagde engang, at man har et standpunkt til man tager et nyt og det er der i den grad nogle karakterer, som gør her. Først vil den ene blive i kollektivet og den anden rejse, for derefter at vende fuldstændig rundt på det hele. ”Jeg vil ikke længere lade mit liv blive styret af andre” siger Maria på et tidspunkt, men vi har aldrig rigtig set hende blive styret på noget tidspunkt. Desuden bliver filmens tough-guy, der ikke har haft nogen anden funktion, end at være et muskelbundt, overrumplet af en spinkel, maskebærende ung mand. Det er plothuller som disse, samt et langtrukkent tempo, som ender med at trække filmen i langdrag.

Der skal til gengæld lyde en stor ros for det simple brug af locations, hvilket uden tvivl er et produkt af et manglende budget. Filmen formår langt hen ad vejen at skabe et klaustrofobisk miljø, hvor vores hovedkarakter synes fanget. Det er desuden Magnus Petersen, som spiller den venlige og overbærende Oscar, som der skuespilmæssigt er et højdepunkt i filmen.

Produktionsniveauet og ideen er fornuftigt nok, men det bliver svigtet af et dårligt manuskript proppet med kedelig dialog og åndsvage karaktervalg. Der kan dog ikke sættes spørgsmålstegn ved fortællerlysten og den tekniske kunnen blandt holdet bag filmen.

Christian Andersen   /   Danmark   /   2019   /   Thriller   /   Spilletid: 87 minutter

Leave a Reply

Your email address will not be published.