Strippere med klientel fra Wall St kan klare sig rigtig godt – indtil finanskrisen rammer. Da først dét led i kæden springer, tyer Destiny og Ramona til nye metoder i en nedadgående spiral i Lorene Scafarias nye film om strippere og grådighed – baseret på en sand historie.

Bassen brummer løs i klubben mens vi får en utilsigtet rundtur af stripperen Destiny (Wu) i hendes daglige rutine. Fra at friste omvandrende kreditkort i jakkesæt, til at opgive størstedelen af sin indtægt til lumre mænd, til hjemvenden i huset med mormor og endelig mødet med superstjernestripperen Ramona (Lopez).

Det er ikke så glansfuld en eksistens som musikken og strobelysene stiller det op som, et faktum der skal fastsættes hurtigt og effektivt i en film der handler om strippere, ikke stripperiet selv.

Mens Ramona oplærer Destiny i den taktfulde kunst at tjene penge til rytmen går det hurtig op for både os at det er hvad det hele handler om – penge. Det er ikke et forgyldt portræt af erhvervet, eller menneskerne bag, men en tragisk kamp om flere og flere penge, koste hvad det vil.

Da finanskrisen rammer i 2008 går det hårdt ud over stripperne, hvis højtflyvende kunder nu har mistet deres lommepenge. Det stopper dem dog ikke fra at opsøge mere og mere –  og så ledes vi ellers på en etisk rutsjebane. Målet er at få mere. Metoderne værre og værre.

Dekadensen som jakkesættene i stolene foran scenen repræsenterer bliver lige så langsomt overført til vores hovedpersoner. De samme unfair tricks som skabte finanskrisen, og som ingen blev fængslet for, tager de nu i brug på begrundelsen at deres ‘kunder’ fortjener det. Det er en af flere spejlinger i filmen som sætter forbrugskulturen på spidsen, især når det tydeliggøres i hvor stor stil Destiny og Ramonas forhold, og deres medsammensvornes, bygger på ting. Ting og penge. Ikke at der ikke er tale om reelle venskaber – de bliver en helt lille, letpåklædt familie – men det hele bygger på og vejes op i penge, på godt og ondt.

Hustlers kan næsten ses som en parabel for den nationale krise som USA stod overfor efter krakket på Wall St, med eksotiske dansere i bankernes sted, men forskellen er nok bare at stripperne endnu har en tjat etik tilbage.

Lopez og Wu spiller godt sammen som moderfiguren og den uerfarne, og selvom den narrative struktur vakler gevaldigt, så hives vi alligevel med. JLo er drivkraften i plottet, men der er ingen tvivl om at Wu er drivkraften i filmen. Da vi når slutspurten er alle stop fjernet – hvis bare vi kunne være nået dertil noget hurtigere.

Den tager sig god tid til at finde sig til rette, men når den når dertil, er Hustlers en velfortalt og velspillet historie om venskab og etik i en kommerciel kultur, der vægter alt i sedler, mønter og bankkonti. Med en narrativ opstramning og et skarpere fokus kunne det have været enorm godt, men en sløv start begrænser drikkepengene.

Instrueret af Lorene Scafaria
Medvirkende: Constance Wu, Jennifer Lopez, Julia Stiles, Keke Palmer og Lili Reinhart, m.fl.

Leave a Reply

Your email address will not be published.