Det startede med X-Men, blev udviklet med Terminator, nåede nye højder med Marvel-universet og eskalerede med ’Rogue One’, da afdøde skuespillere som Carrie Fisher og Peter Cushing blev bragt tilbage fra de døde. Der er tale om Hollywoods ’de-aging’-fetish, der i denne uge eskalere med filmen ’Gemini Man’.

’Gemini Man’ er den klassiske fortælling om privatsoldaten, der efter års tro tjeneste begynder at mærke drabene på samvittigheden og derfor ønsker at trække sig tilbage og nyde sit otium – en beslutning, de magthavende selvsagt ikke er tilfredse med. En række forsøg på at likvidere soldaten følger herefter, men hvad hvis man i stedet for at sende en hær af soldater, sender… en selv? Skud og loyaliteter flyver hurtigere end kameraet kan nå at bevæge sig da de to kloner kæmper mod hinanden i Colombia, Ungarn og på hjemmebanen i Georgia.

Bag kameraet står den visionære instruktør Ang Lee, der med sin tidligere film ’Life of Pi’ skubbede til filmmediets tekniske kunnen. Efter allerede at have eksperimenteret med 3D og forhøjet frame-rate i dramaet ’Billy Lynn’s Long Halftime Walk’, bruger han her igen forhøjede frames-per-second, hvilket ikke kun giver utrolig skarphed, men også en ny dimension for fart og bevægelse.

Filmens tekniske aspekt kan kun bære filmen så langt, og man sidder da også og venter på at en bare nogenlunde tiltalende historie dukker frem. Desværre sker det sidste ikke, men bliver i stedet til én stor gryderet af forudsigelige plots og action-klichéer. Specielt filmens sidste 20 minutter famler i mørket og man sidder tilbage, råbende efter en afslutning.

Alt hvad vi får er to timers visuelt imponerende ingenting. Al den emotionelle vægt bliver investeret i Will Smiths yngre selv, og det er så tilfældigt at det nærmest river en ud af filmen. Filmen er god når den er på sit bedste, men forfærdelig på sit værste. Til tider bringer filmen minder tilbage til John Woos ’Face/Off’, men selvom Ang Lee forsøger enorme tekniske ting, har filmen på ingen måde nok karakter til at bevare dem. Nogle gange bliver den taget til nye flotte højder, som da den yngre og ældre version af Smith danser rundt i kampscener på tagene i Colombia, der bringer minderne tilbage til Lee’s Oscar-vindende ’Crouching Tiger, Hidden Dragon’. Alene det faktum at Will Smith kan blive bragt tilbage som sit yngre selv – og ganske succesfuldt i store dele – er uden tvivl en game-changer i det moderne Hollywood.

Hvis du ønsker en teknisk oplevelse og en action-rig rutsjebanetur i biografen er ’Gemini Man’ lige noget for dig. Hvis du ønsker en tilfredsstillende film, der bliver hos dig i mere end fem minutter efter du har forladt biografen, så er der andre fisk i havet.

Ang Lee   /   USA   /   2019   /   Action   /   Spilletid: 116 min

Gemini Man’ kan ses i biografen fra d. 10 oktober

Leave a Reply

Your email address will not be published.