Den tredje dag på Blodig Weekend bød igen på to film for mit vedkommende.

bw15-dag3 003Den første var den norske VILLMARK 2: ASYLUM. Lad ikke to-tallet narre dig. Jeg havde ikke set den første, men man kan sagtens se denne her alligevel – de er helt uafhængige. Instruktøren, Pål Øie, som var til stede ved visningen, antydede dog, at der var lidt bonus at finde for dem, der havde set den første, men jeg har ingen anelse om, hvad det kunne være. Pål blev interviewet af Elias Eliot inden filmstart, og jeg synes bestemt, han lovede en Q&A efter filmen, men det blev der desværre ikke noget af. Skuespilleren Baard Owe, som har en rolle i filmen, skulle også have været til stede, men han havde desværre måttet melde afbud kort forinden.

bw15-dag3 001

Pål Øie og Elias Eliot

Et hold bygningsarbejdere ankommer til et skummelt sanatorium, der ligger temmelig isoleret midt i de norske skove. Deres opgaver er bl.a. at undersøge bygningen for asbest og andre grimme byggematerialer og samle de journaler, der stadig måtte være på stedet. De møder stedets opsynsmand, Karl, der spilles af Baard Owe, og han er præcis ligeså underlig og let foruroligende, som han altid er. Karl er ikke meget for at skulle forlade bygningen, som han tilsyneladende har befundet sig i siden krigens tid. Men snart får holdet andet at tænke på, da den kvindelige leder Live (spillet af Ellen Dorrit Petersen, som vi for tiden kan se i den norske serie FRIKJENT fredag aften efter Vild Med Dans på TV2) finder en mand, der er døden nær. Herefter bliver det mere og mere creepy, og det gamle sanatorium viser sig at rumme flere hemmeligheder.

I de klip, hvor man ser hele bygningen i total, mindede den mig om The Overlook Hotel fra THE SHINING, uden at de to bygninger som sådan ligner hinanden overhovedet. At bygningen rent faktisk eksisterer og egentlig står klar til nedrivning, gør det bare endnu mere creepy.

bw15-dag3 004Derefter blev det tid til Eli Roths KNOCK KNOCK. Den var ikke særlig velbesøgt, måske fordi der i Cinematekets anden sal blev budt velkommen til den tyske instruktør Jörg Buttgereit, der var til stede ved en visning af sin NEKROMANTIK. Filmen blev præsenteret af festivalmedarrangør Nadia Parbo, der blev afbrudt et par gange: Først af en lille gruppe, der kom væltende ind i salen, efter hun var begyndt at tale – og derefter af den samme lille gruppe, der opdagede, at de da var kommet ind i den forkerte sal…

bw15-dag3 005Keanu Reeves spiller Evan, der har godt styr på sit liv: Han er arkitekt og tidligere DJ, gift med en succesfuld kunstner og far til to søde børn. Det er Fars Dag, og familien skulle have været til stranden hele weekenden, men Evan bliver nødt til at arbejde, og kone og børn tager derfor alene af sted. Det regner en del den aften, og da to unge og meget smukke piger banker på hans dør, inviterer han dem indenfor i tørvejr. Det skal man ikke have set mange film for at vide er en rigtig dårlig ide – og hans weekend bliver da også i den grad forvandlet til et levende mareridt.

Hvis JAWS fik dig til at blive bange for at gå i vandet, så får KNOCK KNOCK dig til at blive bange for unge piger. Jeg åbner i hvert fald aldrig min dør igen, hvis der står to kønne, unge piger udenfor. Og det kan jeg roligt love, for det gør der ualmindeligt sjældent, for ikke at sige aldrig. Og det er jeg glad for. Nu.

VILLMARK 2: ASYLUM

3af3

KNOCK KNOCK

4af6

 

 

About The Author

Uhelbredelig samlernørd. Introducer ham venligst ikke for noget nyt, for han begynder bare at samle på det, og han har ikke plads (siger hans mor). De aktive samlinger tæller: Zombier (specifikt, og horror sådan generelt), James Bond, Iron Maiden, Shu-Bi-Dua og juleøl. Til daglig er han pædagog, og her forsøger han med skiftende held at fremstå normal.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.