Med en problematisk produktionshistorie, online trolling for både casting og plot plus to platte Fantastiske 4-film på bagen har det ikke just set lovende ud for det nye F4 Reboot.

fantastic-four-banner1

Jeg tøver helt med at beskrive plottet på den rebootede Fantastiske 4-film, for det er nøjagtigt, hvad vi kunne forvente os ud fra de trailere, vi har set, og for dem, der har læst Ultimate Fantastic Four-tegneserierne, er der intet nyt under solen. Vi møder først geni-barnet Reed Richards som 12-årig, hvor han sammen med sin klassekammerat Ben Grimm, hvis familie har en skraldeplads, der giver Reed adgang til grej, laver en interdimensional transporter i sin garage.

Spring nogle år frem og de to fremviser for første gang deres transporter til en skolevidenskabskonkurrence (de ligner voksne mænd, der konkurrerer mod små børn, men pyt med det!), hvor Dr. Franklin Storm og hans datter Susan imponeres af deres snilde og tilbyder dem en plads på Baxter instituttet for at arbejde på deres udgave af en tilsvarende maskine. Sammen med ”Dr. Doom”, en sur nørd, der hader verden, og Johnny Storm, Sues brushoved af en bror, som er god til at køre, svejse og kun er med i projektet for at få sin bil tilbage fra sin far, laver de en fungerende interdimensionel transporter (cue klassisk musik-montage med tæt samarbejde og færdigt produkt).

FF_01

En sen aften efter deres første successfulde abe-test drikker de sig lidt fulde og bliver enige om, at de skal være de første til at bruge denne maskine. Reed ringer sin kammerat Ben Grimm op, og så tager Johnny, Reed, Ben og Victor af sted til en anden dimension på Planet Zero for at plante et amerikansk flag, og det går galt. Heldigvis formår Sue at hjælpe dem hjem, fra sit skrivebord på jorden, men ikke uden ”horrible” konsekvenser, som vi alle er bekendte med. Jeg må stoppe her, dels fordi jeg ikke vil spoile, og dels fordi der ikke er så meget mere at komme efter.

Jeg havde oprigtigt set frem til at se filmen, dog uden de store forventninger. Jeg var stor fan af instruktør Josh TranksChronicle, for den formåede at være en rigtig god superhelte-/found-footage-film med en meget menneskelig vinkel (ikke så fantastisk), og hvis der er noget, F4-franchisen har brug for efter de tidligere fadæser, så er det varme og menneskelighed. Det forsøger de også i denne film med masser af dialog og meget lidt action, hvilket resulterer i, at man sidder i salen og venter på, at filmen starter det meste af tiden. Tempoet er meget langsomt, dialogen virker stiv og karikeret, og skuespillerne kommer slet ikke igennem som andet end de karikaturer, de er.o5fVRsR

Foruden De Fantatiske 4 er der ”mentoren” Dr. Franklin Storm (bankrøveren ”Freeze” fra The Mask), som konstant prædiker, at de er en familie og må arbejde sammen. Der er også ”den onde kapitalist” Dr. Allen (karakterskuespilleren Tim Blake Nelson, nok mest kendt fra O Brother Where Art Thou), der samarbejder med militæret og vil udnytte Planet Zero og F4 til militære operationer (hvilket de også får lokket Ben Grimm til, men aldrig kommer i dybden med). Victor Von Doom forbliver en kliché, og man forstår aldrig rigtig hans vrede eller motiver.

Hvad angår de Fantastiske 4, så bliver Reed hensat til rollen som ”geni på arbejde” og ikke meget mere. Hans rolle som holdkaptajn overtages af Sue, som er super god til mønstergenkendelse og at lave beskyttelsesdragter, de faktisk slet ikke har brug for i den parallelle verden. Ben Grimm, den stærke hidsigprop, er hensat til rollen som en tudende kæmpe, der på trods af stor styrke konstant kalder på Reed for at bede om hjælp. Johnny Storm er den samme Johnny Storm, som Kaptajn Amerika var i de tidligere F4-film, men denne gang med lidt mere attitude og melanin hud-pigmenter. Man mærker aldrig, at de kommer sammen som et team, og selv i det afgørende slag kæmper de for det meste alene mod en Doom, som er en slags halvgud.

maxresdefault (3)

De Fantastiske 4 Reboots største problem er, at det er endnu en origin-historie. Det er set før – mange gange – og jeg er mildest talt mæt. Alt det, der gjorde Josh Tranks Chronicle spændende – nære personlige forhold, superkræfter til uligevægtige, hormonelle teenagere og misbrug deraf – kommer ikke med i denne film. Det kan godt ske, håndværket er fint, special effects upåklagelige og glimrede rollebesætning, men de elementer spiller bare ikke sammen for at give en helstøbt og underholdende film.

Der er nok en grund til, at ingen har måtte se og anmelde filmen før lige på release date, for den her film kommer højest sandsynligt til at skuffe dets publikum. Vi må håbe, at den næste installation kan byde på mere, for denne re-boot havde kun til opgave at etablere en ny familie af unge mennesker som værende fantastiske – det var bare ikke særlig fantastisk.

2af6