972ac243-bd59-40d3-a8d4-7d94892063d8Du er sandsynligvis bekendt med fænomenet ‘ung voksen-litteratur’ eller ‘teenage-litteratur’, selv hvis du ikke har hørt betegnelsen før.

Navnet stammer fra det engelske ‘young adult‘ eller ‘young adult literature‘, og det er over de sidste 10 til 15 år gået hen og blevet sin egen litterære kategori. Kort sagt er det bøger, der handler om store teenagere (eller unge voksne, som er det foretrukne term), og det tæller sådanne succeser som Harry Potter, Hunger Games, Divergent og Twilight. Der er også ældre eksempler på genren som Narnia-serien eller Roald Dahls Matilda, men dem vil vi ikke se nærmere på her. Hvad jeg taler om her, er den nye generation af litteratur om teenagere, som brød frem i slut-halvfemserne og start 00’erne, og hvis genre tæller nogle af de bedst sælgende bøger nogensinde.

Jeg tror rimeligvis, at vi kan spore begyndelsen på den eksplosion af ung voksen-litteratur tilbage til Harry Potter-serien. En af de bedst sælgende bogserier nogensinde, hyldet af fans og kritikere, var det denne historie om en ung troldmand og hans eventyr, der åbnede døren for teenage-litteratur til et bredt publikum, og pludselig stod forlag og forfattere på spring for at fortælle deres egne historier om unge mennesker. Nogle år senere kom en anden bogserie, som blev et ligeså stort globalt fænomen i både bøger og film, men som mange nok tænker på som den mørkere side af ‘ung voksen-genren’: Twilight. Skønt haglet ned af kritikerne og hadet af mange blev bøgerne revet væk fra hylderne af fans, der ville følge Bella Swans romance med vampyren Edward.

ItemImageJeg fremhæver netop disse to enorme succeshistorier, fordi de i høj grad var med til at etablere en speciel trend for ‘ung voksen-litteraturen’, som intet har at gøre med teenagere, og som næsten alle bøger i genren følger i dag.

To Kill A Mocking Bird kan betragtes som en bog om unge voksne og er en af de mest anerkendte bøger nogensinde. John Greens roman En Flænge I Himlen om en uhelbredelig syg piges forelskelse i en også uhelbredelig syg dreng er ligeledes en bestseller om teenagere. Men jeg tæller ingen af disse med, fordi de ikke hører ind under den trend, som Harry Potter og Twilight var med til at starte, nemlig inkluderingen af et fantasy- eller science fiction-element.

Du behøver ikke lave mere end en overfladisk undersøgelse for at indse, at 90 procent af alle ung voksen-bøger, der udkommer, er sat i en enten fantasy- eller sci-fi-verden og gerne en dystopisk en af slagsen. Hunger Games, Twilight, Percy Jacson, Harry Potter, Divergent, The Mortal Instruments, Det Gyldne Kompas, The Host, Vampire Academy, Eragon, Artemis Fowl, The Maze Runner, The Vampire Diaries, Beautiful Creatures, Cinder, I Am Number Four og Tiger’s Curse (en anden ting ved ung voksen-genren er, at den originale, engelske titel ofte bruges i den danske oversættelse) for bare at nævne nogle af de mest populære.

Af en eller anden grund besluttede læserne op igennem 00’erne, at teenageres kvaler, udvikling og eventyr helst skulle ske med en baggrund, der enten var magisk eller post-apokalyptisk. Når jeg tager en tur ned i boghandleren i dag, må jeg nu finde mig i, at størstedelen af hovedpersonerne i sci-fi/fantasy-afdelingen er mellem 13 og 17 år gamle.

ItemImage (1)Hvad er grunden hertil? Udviklingen ligger muligvis i selve genren. Det er begrænset, hvor mange forskellige historier og på hvor mange forskellige måder man kan fortælle om teenageres udvikling, erfaringer og romancer, uden at det bliver uinteressant eller ligefrem plat. De fleste af os har nok indset, at alt det, der virkede vanvittigt stort dengang, ikke rigtigt var så vigtigt alligevel. Man kan sagtens skrive en god, original historie om almindelige teenagere og deres tilværelse, men uden en mere spændende baggrund end vores verden. Uden en mere interessant problematik end det moderne middelklasseliv vil den sandsynligvis ikke have den brede masseappeal, som Hunger Games og Twiligh har.

Grunden til, at En Flænge I Himlen var en succes, skyldtes til dels, at den handlede om ægte konflikter og ægte tragisk romantik. Den behøvede ikke nogen dystopisk fremtid – dens dystopi var ideen om at få uhelbredelig kræft som 16-årig.

Så er denne nye eksplosion af sci-fi og fantasy med og for unge voksne så positiv eller negativ? Tjah, på trods af at jeg fandt Divergent ekstremt irriterende og kastede Twilight væk i væmmelse efter tre sider, så holder jeg dog virkelig meget af Harry Potter og Hunger Games. Jeg opfattede aldrig Harry eller Katniss som bøvede, selvcentrerede teenagere; de var bare mennesker i en kompliceret og hård situation, som de så måtte håndtere så godt, de kunne. Og det er virkelig alt, jeg leder efter i en bog. En god historie og gode karakterer.

tusmc3b8rke1Hvis plottet i en bog er interessant og karaktererne realistiske, så bliver personernes alder for det meste bare en baggrundsdetalje for læseren ligesom deres hårfarve eller ansigtstræk.

Ja, der er for mange teenagere i sci-fi og fantasy i disse dage, og meget af det er rent pis, men der er til gengæld også mere af det end nogensinde før. Tidligere plejede sci-fi og fantasy at have én snoldet hylde tilsammen i boghandleren, men nu har det rent faktisk sin egen afdeling i de fleste butikker.

Så lad det bare komme. Selvom 90 procent af ung voksen-udgivelserne er noget bras, så har de sidste 10 procent måske noget ægte interessant og originalt at bidrage med til litteraturen. Under alle omstændigheder så er det svært for mig at argumentere imod en trend, der bidrager til væksten af to undervurderede genrer, som jeg holder særdeles meget af.

Leave a Reply

Your email address will not be published.